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DMRC Managing Director inspects Faridabad alignment
The Managing Director, DMRC Dr. E. Sreedharan, today inspected the proposed alignment of Faridabad with the Director Project, Sh. Kumar Keshav and a team of DMRC Civil Engineers. This line will be the extension of existing line 6 (Central Sectt- Badarpur) of Delhi Metro.
The 13.8 km long line will be completely elevated and will have the following nine stations: Sarai, NHPC Chowk, Mewala Maharajpur, Sector 27 A, Badkal Mor, Faridabad Old, Ajronda, Faridabad New Town and YMCA Chowk.
The detailed project report prepared by DMRC is under submission to the Government of Haryana and a draft Memorandum of Understanding (MoU) has also been sent to them for approval. The Empowered Committee of the Ministry of Urban Development has already approved the proposal and the approval of Empowered Group of Ministers is awaited.
The estimated cost of the project is ? 2533 crores and ? 100 crs has already been allocated by the Central Government in the current financial year’s budget.
AD/CPRO/DMRC
The proposed Metro rail line in Faridabad will not come up in the middle of NH-2. It has been decided that the alignment will be changed to the left side of the highway, senior DMRC officials said. "We have changed the alignment and now we want the work to be started from left side of National Highw ay-2 from Badarpur," said Kumar Keshav, director projects, DMRC. Kumar was accompanying
DMRC chief E Sreedharan to Faridabad on Friday. "Our managing director has okayed the new alignment."
"The change will neither affect the NHAI work on widening of the national highway nor is it going to hamper our work, which we are expected to start in August-September."
Managing director of Delhi Metro Rail Corporation (DMRC) E Sreedharan had inspected the proposed Metro alignment from Badarpur to Faridabad on Friday.
After visiting this alignment, the officials said work on 13.8- kilometre Metro line from Badarpur to Faridabad would start in August-September, 2011.
Officials said the DMRC had earlier proposed Metro alignment from Badarpur to Faridabad either through the middle of highway or on one side. They said cutting of trees and other works would start much before the actual work begins.
प्रमुख संवाददाता ॥ फरीदाबाद
शहर की अपनीमेट्रो के सपने को जब से पंख लगने शुरू हुए हैं , उसकी प्लानिंग और तेजी सामने आ रही है। अब तक नैशनल हाइवे 2 के बीच से प्रस्तावित फरीदाबाद मेट्रो को हाइवे के किनारे - किनारे लाने की कोशिश चल रही है। इसे लेकर डीएमआरसी ने पूरा प्रपोजल तैयार कर लिया है , जो एनएचएआई को मंजूरी के लिए दिया जाएगा। डीएमआरसी अधिकारियों के अनुसार , पूरी उम्मीद है कि एनएचएआई इसे मंजूरी दे देगी। दूसरी तरफ , एनएचएआई अधिकारियों का कहना है कि प्रपोजल मिलने के बाद ही उस पर विचार किया जाएगा।
यह है प्रस्ताव
डीएमआरसी के डायरेक्टर प्रोजेक्ट कुमार केशव ने बताया कि अभी तक फरीदाबाद मेट्रो को हाइवे के बीचों बीच से लाने का प्रस्ताव था , लेकिन इसमें डीएमआरसी ने कुछ परिवर्तन किया है। अब बदरपुर से फरीदाबाद आते समय नैशनल हाइवे -2 की लेफ्ट साइड से मेट्रो लाने की तैयारी की जा रही है। सोमवार को इस संबंध में प्रपोजल तैयार कर लिया गया है। इसे जल्द एनएचएआई को मंजूरी के लिए सौंपा जाएगा। केशव ने बताया कि उम्मीद है कि इसे एनएचएआई की मंजूरी मिल जाएगी। इसके बाद तेजी से काम शुरू हो जाएगा।
एनएचएआई करेगी विचार
एनएचएआई के एक वरिष्ठ अधिकारी ने बताया कि इससे पहले डीएमआरसी ने फरीदाबाद मेट्रो के लिए दो प्रस्ताव दिए थे। इनमें से एक हाइवे के बीच से और दूसरा बदरपुर से फरीदाबाद आते समय हाइवे के राइट साइड से मेट्रो को लाने का प्रस्ताव था। अब अगर डीएमआरसी ने लेफ्ट साइड से मेट्रो लाने का प्रपोजल तैयार किया है , तो इसकी जानकारी उनको नहीं है। प्रस्ताव मिलने के बाद इस पर विचार किया जाएगा। जल्द एनएचएआई और डीएमआरसी की मीटिंग होने वाली है। उसके बाद इस विषय में कुछ बताया जा सकता है , क्योंकि डीएमआरसी और एनएचएआई के बीच इस संबंध में यह पहली मीटिंग होगी।
' मेरी जानकारी में नहीं '
फरीदाबाद मेट्रो प्रोजेक्ट के नोडल ऑफिसर और हूडा प्रशासक ए . श्रीनिवास ने बताया कि उनकी जानकारी में नहीं है कि डीएमआरसी ने मेट्रो को हाइवे के लेफ्ट साइड से लाने का प्रपोजल तैयार किया है। जल्द ही मीटिंग होने वाली है , जिसमें कई मुद्दों पर बात की जाएगी। इसके बाद ही हम कुछ बता पाएंगे।
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